Miguel Maldonado

Miguel Maldonado is een van de kunstenaars die is geboren in Gran Nicoya. Hij studeerde keramiek onder begeleiding van meester en stiefvader Helio Gutiérrez vanaf zijn 15e jaar. Hij werkt in de contemporaine keramiek en gebruikt tekeningen van lijnen, cirkels, vierkanten en andere geometrische figuren. Vanwege de kwaliteit worden zijn werken beschouwd als museumstukken. Ze zijn zeer verfijnd, met een perfectionistische afwerking. Tegenwoordig ligt de nadruk van zijn werk op veelkleurige stukken in gestileerde vormen, met een gemiddelde grootte van twee tot vijf pond.
De stukken van Miguel Maldonado worden gekenmerkt door het frequente gebruik van rode, witte, groene en zwarte kleuren. De inspiratie wordt gehaald uit de visuele perfectie van lineaire ontwerpen met ajourtechniek en diersoorten die voorkomen in Gran Nicoya zoals otters en vissen.

Hij houdt ervan om ervaringen uit te wisselen met andere kunstenaars om zo kruisbestuivingen te creëren. Technieken waar hij veel van houdt zijn raku (een combinatie van metaalbestanddelen en klei, afkomstig uit Japan) en email. Vanaf 1999 heeft hij uitnodigingen gekregen uit Pennsylvania, Chantilly enzovoorts om ter plaatse te laten zien hoe hij zijn stukken vervaardigt. Hij heeft ook privé presentaties gegeven in zijn werkplaats aan mensen van ambassades en consulaten van de Verenigde Staten en verschillende landen van Europa.

Zijn werk is terug te vinden op nationaal en internationaal niveau. In Nicaragua kunt u het bewonderen in het Museum van de Stichting Ortiz Gurdián-Leon, de collectie van het Nationaal Paleis in Managua, en het Museum voor Oudheden, in Mijn Museum in Granada en in galerieën in Managua. Op internationaal niveau kunt u ze bewoneren in North Carolina, het Museum voor Industrie in Denemarken, de ambassade van Brazilië en in privé-collecties van onder anderen Fransen, Amerikanen, Canadezen en Nederlanders.

De kunstenaar maakt nog steeds gebruik van natuurlijke materialen voor het vervaardigen van zijn stukken, zoals klei die uit het dorp en zijn omgeving komt, stenen uit de zee om verfijnde structuren mee te bereiken, pasta om ze mee schoon te maken, natuurlijke aardesoorten die gecombineerd met mangaan, kobalt en zinkoxyde zachte kleurschakeringen als resultaat te zien geven en penselen die met natuurlijk haar zijn gemaakt om de stukken te kunnen verven. Hij wordt beschouwd als de modernste kunstenaar van de Drie Generaties. Hij zet zich al meer dan 10 jaar in om zijn stukken te kunnen exporteren, maar hij zou het ook als onrechtvaardig beschouwen als de Nicaraguanen zijn stukken niet zouden kunnen bewonderen; vandaar dat hij heeft besloten zijn stukken in Gallery Nica te exposeren.

Miguel heeft het gevoel dat nu het juiste moment is om zijn ontwerpen verder te ontwikkelen. Hij ontwikkelt een nieuwe lijn in zijn kunst, waarbij hij keramiek met precolumbiaanse vormen mengt met contemporaine ontwerpen en andersom stukken met contemporaine vormen en precolumbiaanse ontwerpen en het gebruik van acrylverf in levendige en gevarieerde kleuren.

Zijn stukken hebben prijzen en bijzondere vermeldingen gekregen, zoals hieronder wordt uiteengezet:

2003 XIV Concours voor Keramiek ter herdenking van de feesten van de schutspatroon van San Juan de Oriente. Hij won de tweede plaats in de categorie Vrije Creatie met het stuk Bolvormige Pot met rode, witte en zwarte geometrische ontwerpen. Dit stuk kreeg een vermelding van de prijs voor zijn originele ontwerp, creativiteit, symmetrie, balans en inhoud.

2003 Hoogste Ereprijs in een wedstrijd in Miami, Verenigde Staten

2000 XI Concours voor Keramiek van Vier Categorieën. Hij kreeg de tweede plaats in de categorie Vrije Creatie uit een totaal van 50 deelnemers met het stuk Naar de Leegte Geajoureerde Pot, vanwege het uitzonderlijke ontwerp, waarbij alles precies goed was geproportioneerd, en vanwege de zuiverheid en schoonheid ervan.

1999 Eerste Prijs voor Keramiek in de Vrije Categorie met het stuk Pot van de Ronde Vormen, waarvoor hij de techniek gebruikte van het over elkaar heen aanbrengen van structuren; haut-reliëf voor de egale afwerking en bas-reliëf voor de vlekkerige afwerking. De jury gaf dit stuk een aanvullende prijs voor het vermogen waarmee het de blik weet te vangen. VII Concours voor Handwerk van de Cooperativa Quetzalcoalt.

1997 Bijzondere vermelding in het VIII Concours van Precolumbiaanse Keramiek en Vrije Vorm, met het stuk in de vorm van een vaas met de kleuren wit en zwart, vanwege zijn typische vorm en ontwerp, de kwaliteit van de afbeeldingen en de combinatie van kleuren en lijnen.

 

Leave a Reply

Leave a Reply